Emiel, Kaat en Dirk

San Francisco Deel 4

Onze allerlaatste dag!! En het is een bewolkte, we maken kennis met de befaamde San Francisco smog (en kou). En dat na drie dagen stralend weer, we hadden het niet meer verwacht. We beseffen dat we nog veel willen doen vandaag dus is er geen tijd om te luieren voor we opstaan. We moeten om halfelf op de boot naar Alcatraz zitten dus staan direct op en nemen de tram naar pier 33, waar we nog gauw iets eten voor we op de boot stappen. Het is erg koud op de boot, dus we zoeken een plaatsje achter de grote ramen. Tijdens de vaart krijgen we een mooi zicht op San Francisco, het is nog bewolkt maar gelukkig is er geen mist meer.

Alcatraz was tussen 1934 en 1963 een zwaarbewaakte gevangenis waar de gevaarlijkste misdadigers werden opgesloten. We luisterden naar een audiotour in het Nederlands terwijl we de celblokken bezochten. Na anderhalf uur namen we de boot terug, om vervolgens de bus te nemen naar de Golden Gate brug, één van de langste hangbruggen ter wereld. We liepen tot halverwege de brug, vanwaar we alweer een mooi uitzicht hadden op de stad en op de baai.

Opnieuw de bus op, onze buspas is al van pas gekomen, dit keer naar Chinatown. Er heerst een gezellige drukte, er wonen bijna nergens zoveel Chinezen buiten Azië dan in San Francisco. Ze kwamen tijdens de goldrush naar San Francisco maar mochten zich niet tussen de blanken vestigen en zo ontstond de wijk. We liepen Grand avenue af en kwamen langs het hotel waar ik tien jaar geleden had gelogeerd toen ik in San Francisco was met school.

's Avonds gingen we naast het hotel Mexicaans eten, was heel lekker. Emiel vond het niet geweldig, maar dat werd weer goedgemaakt door de snoepjes die hij kreeg.

En dan was het weer inpakken geblazen. De extra tas die we bijhadden zat ook helemaal vol, dus op dat vlak werd het tijd dat de vakantie voorbij was... Verder hadden we in San Francisco gemakkelijk nog en paar dagen kunnen vullen, maar dat zal voor een andere keer zijn. Voorlopig kunnen we citytrips ook beter zonder Emiel doen, want we denken dat deze dagen voor hem het minst leuk zijn geweest, al hebben we dat buiten gisteren niet echt gemerkt. Gelukkig zijn er in de stad hier en daar kleine speeltuintjes waar hij zich telkens even kon uitleven.

Nu gaan we slapen want we moeten er morgen vroeg uit...