Emiel, Kaat en Dirk

Yosemite - Livermore

De laatste RV dag :-(. Bij het ontbijt al begonnen met wat restjes op te eten, en ook de rest van de dag ging het zo. En dan op weg naar het zuiden van Yosemite park, we maakten een kleine omweg om in Mariposa Grove naar de reuzensequoia's te gaan kijken. Vlak voor we er waren moesten we stoppen en werden we (de RV) gemeten. Enkel RV's tot 25 feet mochten door en daar valt die van ons net binnen. Viel mee, anders moesten we de bus nemen.

Sommige sequoia's hebben een diameter van een meter of 5, en er was er eentje waar je gewoon door kon lopen. Merkwaardig is dat de bomen een bosbrand nodig hebben om zich voort te planten, door de hitte barsten de denappels open en komen de zaden vrij. Vroeger waren er heel veel, maar omdat vorige eeuw bosbranden meer en meer onder controle konden gehouden worden verdwenen ze. Nu worden er gecontroleerde bosbranden gehouden en daardoor zijn er weer meer.

We maakten een wandelingetje (en voelden daarbij de trappen van gisteren) en vertrokken richting laatste campground! Eerst via een weg door de bergen (en dat heb ik, Kaat, gevoeld, mijn maag plakte precies tegen m'n hersenen). Onderweg zagen we herten, coyotes, maar jammer genoeg geen beren. En verder via autosnelweg. Aan het verkeer merkten we dat we dichter bij San Francisco kwamen, het was behoorlijk druk.

En nu staan we in Livermore, op een 30 mijl van waar we de RV moeten binnenleveren... We hebben de namiddag gebruikt om te RV schoon te maken, en de valiezen weer in te pakken. Chance dat we een extra tas bij hebben, want we kunnen die met gemak vullen. Buiten onze RV staat hier nog één tentje, een groot verschil met Yosemite waar elk plekje bezet was. Daarnet kwamen de herten op een paar meter van ons grazen (de eekhoorns komen dichter). We hebben hier geen electriciteit, maar wel water en dat hebben we nodig, onze tanks moeten gevuld zijn voor we de RV binnen leveren. En nu moet ik afronden, want de batterij van m'n PC is plat, en heb geen mogelijkheid om hem op te laden...