Emiel, Kaat en Dirk

Bishop - Yosemite

De dag begon erg rustig vandaag, we sliepen uit tot 8u en gingen eerst de eendjes voederen. De campground was vlak naast een Nederlandse bakker en daar zijn we ontbijt gaan halen, boerenbrood en pistolekes, net zoals thuis. Niet te doen hoeveel keuze er was. Na het ontbijt op weg, een eerste stop was bij Starbucks in de hoop dat we daar het draadloos internet konden oppikken, maar tevergeefs. Je moest iets drinken om de code te krijgen en daar hadden we geen tijd voor, het was ondertussen al na 10u. Jullie moeten dus nog wat wachten op een update en ik begin al te vrezen dat dat pas in San Francisco gaat zijn!

We wilden graag Bodie bezoeken, en ghost town, gesticht toen er in de buurt goud werd gevonden en later verlaten. Het zou er nog net zo uitzien als toen het in de jaren 40 van vorige eeuw werd verlaten. We wisten dat de laatste kilometers er naar toe over onverharde weg gingen maar we wilden het toch proberen. Jammer genoeg zijn we na 500 meter hobbelen moeten terug keren. We durfden het niet aan, het is niet toegelaten om met de RV op zo'n wegen te rijden en zelfs een lekke band zou ons problemen bezorgen (die kunnen we niet zelf vervangen want er zit geen crick in de RV). Met veel spijt keerden we terug. We stopten wel aan Mono Lake, een meer dat bekend is omwille van de vreemde kalkafzettingen die boven het water uitsteken. De torentjes worden onder water gevormd maar kwamen pas boven water toen het waterpijl zakte.

Hierna namen we de toegangsweg naar Yosemite National Park, de Tioga Road die slechts enkele maanden per jaar sneeuwvrij is. Het park ligt midden in de Sierra Nevada, en zelfs nu zagen we op de hoogste pieken nog sneeuw liggen ( we zijn de 10000 feet gepasseerd). De weg loopt eerst langs Tuolumne Meadows, een soort alpenweiden met heldere stroompjes en meertjes. We hebben gegeten aan zo'n meer en wat in het water gespeeld. Verder hier en daar gestopt om van uitzichten te genieten, het lijkt hier wel Zwitserland of Oostenrijk. Onderweg zagen we en coyote, alleen konden we niet stoppen voor een foto... Er is ook nog heel erg goed gezien dat er hier een paar weken terug een heel grote brand heeft gewoed. Hele stukken zijn weg, geen bomen of struiken meer. De brand werd bewust aangestoken, voor natuurbehoud, maar liep wat uit te hand. Toen waren heel veel wegen gesloten in het park, we hebben geluk dat nu alles weer open is.

We kwamen pas laat in de namiddag aan op de campground, die ik (met de hulp van m'n collega's, waarvoor nog steeds onze dank) al 5 maand geleden had geboekt. Gelukkig maar, want er is hier echt geen enkel plaatsje meer vrij, en als je buiten het park moet overnachten ben je telkens een paar uur kwijt om hier te geraken. We hebben weer een super plaatsje, vlakbij een riviertje waar Emielnet al in gespeeld heeft. Het is hier nu pikkedonker, het is haast niet te geloven, je ziet zelfs niet wat er op twee meter van je staat. We zijn hier in berengebied, dus alle eten moet in berenboxen (als je in een tent slaapt, in de RV mag wel, in de auto niet). We blijven hier twee nachten, en daarna is het bijna tijd om de RV opnieuw in te leveren :-(. We gaan het ding nog missen!